Utmärkelser och nomineringar 2017

Årets Företagare

Vinnare utses av Företagarna

Priset
Årets Företagare delas ut till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som fungerar som en förebild för andra företagare.

Kriterier:
Företagaren ska…

inneha ett betydande ägande av företaget
aktivt driva företaget
ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning
genom gott ledarskap vara en god förebild och ambassadör för företagare
visa prov på att vara extra kreativ och företagsam på ett sätt som bör premieras
ha uthålligt god lönsamhet
inte ha några allvarliga betalningsanmärkningar

Kriterierna är gemensamma för lokal-, regional- och riksnivå.
Vinnare 2017

VINNARE: Anders Hultin

Företagandet präglas av stor ödmjukhet och förståelse för kundens önskemål och vilja. Han har med modernt ledarskap och med hjälp av ny teknik långsamt och noggrant byggt upp ett företag som tagit betydande marknadsandelar och redovisat god lönsamhet.

Anders Hultin och Hultins El står för god kvalitet, gott entreprenörskap och är en mycket värdig Årets Företagare 2017 i Lycksele.

MOTIVERING » | Visa filmklipp »

Årets Butik Lycksele-Handel 150


Vinnaren utses av Lycksele Handel

Kriterier:
– Butiken ska ha god lönsamhet, inga betalningsanmärkningar samt sunda finanser under den senaste 3-års perioden.
– Butiken ska vara väletablerad
– Arbeta med aktiv personalpolitik
– Att genom gott ledarskap, vara en god förebild och ambassadör för Lycksele.

Nicklas Unee
Vinnare 2017

Bygma

Bygma som i folkmun länge hette Bäcklunds startade redan 1874 och var då en renodlad järnhandel. Fördelen med den butiken var det breda sortimentet, något Bygma i dag har behållit.

– Vi har en stor del kvar av den typen av sortiment och har då utökat det med bland annat vår brädgård. Det är fördelen med Bygmakonceptet att man inte behöver vika sig och bli en mainstreamkedja utan får ha kvar ett sortiment som är lämpligt för Lycksele. Bygma finns i dag i Danmark, Sverige, Färöarna och på Island. Vi är ett fristående aktiebolag inom Bygmakoncernen. Ägarna har nog hunnit besöka oss fyra gånger sedan vi gick över till dem för tre år sedan. Det är roligt att de har ett sånt engagemang, förklarar han.

– Det är ju fantastiskt roligt att vara nominerad. Vi har ju jobbat länge för att förändra butiken och inte bara det invändiga utan lika mycket våra brädgård, där vi har våra stora tunga produkter. Vi har kundanpassat och jobbat mycket med mindsettet. Alla kunder är lika viktiga, oavsett storlek eller om det är företag eller privatkunder. Alla kunder måste bli lyssnade på och få den hjälp de vill ha och behöver. Jag är verkligen från hjärtat jätteglad över nomineringen. Jag är så glad att jag tar hela personalen med mig och hoppas förstås att vi får anledning till att fortsätta fira där, men annars så är det ändå helt fantastiskt att ha fått uppleva detta, avslutar han.

MOTIVERING » | Visa filmklipp »

Nya Tryckeriet - Niklas, Stefan, Roger och Fredrik

Nya Tryckeriet

1950 grundades Nya Tryckeriet och de har idag utvecklats till att vara ett fullservicetryckeri med modern offsetteknik. Den gamla tekniken får leva kvar så att lite annorlunda tryck kan lösas. Till tryckeriet hör en pappershandel där papper, presentkartonger, snören och annat som hör till finns för den hugade köparen. Den som vill anpassa ett inbjudningskort eller tackkort kan fritt välja och komma med egna idéer. Här finns också kanvastavlor för bilder man gärna sparar och vill visa upp. Roger Broberg har drivit Nya Tryckeriet i 16 år nu.

Ger service

– Det känns riktigt roligt och lite överraskande att ha blivit nominerad, säger han. Vi har ju inte världens bästa utrymme för att ha en butik. Vi kompenserar det med bra service och bra bemötande. Vi försöker driva en traditionell pappershandel med det mesta som behövs inom kontor. Samtidigt så säljer vi kopieringspapper och allt som hör till med förpackningar och annat. Vi har varit igång i sexton år men försäljningen i butiken har kommit mer och mer de sista tio åren. När pappershandeln försvann började vi utöka vårt sortiment för att ge Lyckseleborna den servicen.  Enda problemet är att få folk upp till oss då vi ligger på sidan om centrum. Vi försöker nå ut och påminna om att vi finns genom vårt eget annonsblad, avslutar han.

Jysk

Jysk

Ordet Jysk betyder egentligen något eller någon som kommer ifrån Jylland. Lars Larsen som grundade och fortfarande äger kedjan härstammar själv därifrån. I Danmark förknippas det med ödmjukhet, noggrannhet och ärlighet och det kan väl sägas stämma bra överens med upplevelsen som lyckseleborna har av sin egen Jyskbutik. En av 2 500 butiker som finns spridda världen runt, från Kanada till Kina via Kazakstan och Bulgarien och ytterligare 44 länder. I 13-14 år har Lyckseleborna fått njuta av Jysk.

Helt fantastiskt

– Det känns helt fantastiskt att vara nominerad, säger Jonas Aspros som driver Jysk i Lycksele. Jag har varit här i fyra år nu och under de åren har vi hunnit göra stora förändringar. Vi har byggt om hela butiken sedan dess och vi har helt andra rutiner i dag än vad det tidigare har varit. Vi fortsätter arbeta med det och utveckla butiken.  Vi strävar efter att ha så god service som möjligt och vara så positiva som vi bara kan. Vi försöker leva upp till hur vi själva skulle vilja bli bemötta, ett bra mottagande av kunden är alltid det viktigaste för en butik, avslutar Jonas Aspros.


Årets Export/Importföretag VHK-logo bla-sv 150

Vinnaren utses av Västerbottens Handelskammare, styrelsens västra kretsen


Priset:
Syftet med priset är att visa på goda exempel av exporterande företag samt att stimulera fler företag att utveckla sin verksamhet genom att satsa på exportverksamhet.

Kriterier:
Priset tilldelas ett företag som med hänsyn till sina resurser, på ett betydande sätt har utvecklat sin verksamhet genom att lyckas på en internationell marknad.
Företaget ska under de senaste åren ha ökat sin exportandel vilken ska uppgå till en betydande del av omsättningen

Företaget ska ha sitt säte i Lyckseleregionen.

Vinnare 2016VINNARE: Umlax AB

För att lyckas med export behövs så klart en bra produkt, men det behövs också mod, rätt personer och förmågan att övertyga. Årets vinnare av exportpriset har allt och lite till.

MOTIVERING » | Visa filmklipp »


Årets Tillväxtföretag lse kommun4-f 150

Vinnaren utses av Kommunstyrelsens arbetsutskott

Kriterier:
1. Tillväxtföretag är företag som:
– Ökar omsättningen
– Nyanställer
– Går med vinst
– Arbetar med jämställdhet som en tillväxtfaktor
2. Kriterierna gäller för den senaste treårsperioden och företaget ska drivas på heltid.
3. Företaget bedrivs som aktiebolag.
4. Företaget ska vara stabilt och med sunda finanser
5. Företaget ska både vara verksamt och ha sitt säte i Lycksele Kommun
6. Priset kan omfatta företag med ett flertal eller få anställda
7. Företag som leds av både kvinnor eller män ska nomineras

Logo Strömberg & Häggström Plåtslageri

Strömberg och Häggström

Strömberg och Häggström är ett traditionellt plåtslageri. De har egna uppdrag men utför även legoarbeten såsom takbyten, skorstenar och ventilation. Johan Eriksson som är vd för företaget berättar att det var frun, som också är verksam i bolaget, som tog emot samtalet då de fick veta att de var nominerade till Årets Tillväxtföretag. Själv anser han sig ha lite halvdålig koll på det hela.
– Jag vet inte riktigt vilka kriterier de går på men det är ju väldigt trevligt att bli uppmärksammad, säger han.

När vi diskuterar tillväxt berättar han att de aldrig har planerat att bli jättestora.

– Men det är klart, man vill ju utvecklas i sakta mak. Man står alltid i valet och kvalet om man ska fortsätta öka eller försöka behålla samma nivå. Just nu ser vi ändå att vi har en potential att växa, berättar Johan Eriksson. Vi har mest inriktat oss mot stora företag och gör en hel del specialjobb, det är ju alltid intressant. Fast det är klart att även en kamininstallation är ju ett specialjobb för ingen liknar den andra, och vi har ju fortfarande kunder på privatmarknaden, avslutar han.

KGB Johan

KGB

Namnet låter som en doft ifrån det gamla Ryssland men det mesta man har gemensamt med ryska KGB är säkerheten. Ett företag som garanterar säkerhet ändå ut i taknocken. Kattisavan grund och bygg har många olika uppdrag. De river hus, de sätter ihop hus och de värmer människor genom tilläggsisolering.
– Det är jättekul att bli nominerad, det är väldigt smickrande, säger Johan Hammarstedt. Jag tror att vi blivit det för vårt fina kundfokus. Vi är ett byggföretag som bryr oss om våra kunder stora som små.

– Vi jobbar ju mest i inlandet och för oss är en levande landsbygd viktig. Vi har en stor bredd i vår verksamhet, vi gör nybyggnationer, renoveringar, fönsterbyten och mycket mer. De största produkterna är kanske ändå tilläggsisolering, där vi har en helt egen lösning samt markskruv. Markskruv kan du använda istället för plint för att förankra till exempel en bastu förklarar han. Vi har flera ben att stå på vilket är bra. Vi sticker också ut från mängden då vi har en väldigt låg medelålder i företaget, den ligger på under 30 år, avslutar han.

Acon - JohannesVinnare 2017

Acon

Acon har seglat fram som en tillväxtkomet och kanske borde ha priset för ortens tillväxtföretag då det faktiskt inte bara är i år de har haft en enorm tillväxt. I flera års tid har de ökat omsättningen med drygt 30 procent.
– Det är ju alltid roligt att bli uppmärksammad, att få en belöning för det hårda arbete som faktiskt alla våra 33 medarbetare gör, säger Johannes Näslund, vd Acon. Det är bevis för att vi inte bara gör en sak rätt, utan flera saker. Det finns två saker som är väldigt viktiga för oss och det är att vi ska vara världens bästa arbetsplats och leverera världsklass.

– Vi jobbar väldigt aktivt med de två frågorna, fortsätter han. Har du motiverade och engagerade medarbetare som trivs och tycker att det roligaste som finns är att gå till jobbet. Då har du lyckats så det finns en stor anledning att satsa på personalen. Vi har också en vision att vi ska vara i världklass och det ställer höga krav på oss då vi då måste skapa mer värde än någon annan leverantör i världen. Vi jobbar därför hårt med att bryta ner vår vision. Det handlar om precision i arbetet, kundupplevelse och kostnadseffektivitet. Vår strategi är att ha ordning och reda, satsa på personalen och ha kul, det är hemligheten bakom vår framgång, avslutar Johannes Näslund.

MOTIVERING » | Visa filmklipp »


Årets Hållbarhetsföretag Region Västerbotten

Vinnaren utses av Region Västerbotten

Kriterier:

Årets Hållbarhetsföretag är ett företag som genom medvetet arbete med hälso-, miljö- eller jämställdhetsfrågor byggt en stabil grund för långsiktigt bestående verksamhet.
Vinnare 2017

VINNARE: Lycksele Bildemontering

Lycksele bildemontering är ett företag som bevisar att lönsamhet och miljöförbättring går hand i hand. Företaget är ISO 14001-certifierat och driver ett ambitiöst miljöarbete genom att bland annat sälja återvunnen spolarvätska, miljöutbilda all personal och hushålla med energiåtgången.
Lycksele bildemontering är en sann inspirationskälla till hur en bransch med olja under naglarna kan ta sig an miljöutmaningen genom kreativitet, nyfikenhet, kundnöjdhet och kunskap.

MOTIVERING » | Visa filmklipp »


Årets Mediepris PR logo rgb 150 Lokaltidningen 150

GuldKalasets Mediepartners, Lokaltidningen och Pop & Rock delar i år ut priset Årets Mediepris. Syftet är att premiera ett företag eller en organisation som arbetat aktivt för att synas i mediebruset.

Kriterier:

Kriterier för Årets mediepris är: Årets medieprisvinnare är ett företag/organisation som genom sin offensiva marknadskommunikation stärkt sitt eget varumärke och samtidigt bidragit till att sätta Lycksele på kartan i positiv bemärkelse. Vinnaren ska vara verksam i Lycksele kommun.
Vinnare 2017

VINNARE: Umlax AB

Årets mediepris går till det innovativa företaget som leder utvecklingen i sin bransch.
Nyfikenheten, kreativiteten och drivkraften att utveckla produktionen, gör så att företaget säkerställer att de delikata produkterna finns tillgängliga hela året.
Företaget har under året fått det mycket hedersamma priset årets livsmedelsexportör, 30 årsjubilerar och kommer nu ut med den nya premiumprodukten – rödingrom!
Umlax, ni sätter verkligen Lycksele på kartan.
Grattis till 2017 års mediepris!

MOTIVERING » | Visa filmklipp »


Årets Microföretag

Vinnaren utses av Företagarna, Lycksele Handel, Västerbottens Handelskammare, Region Västerbotten och Lycksele kommun.

Kriterier:

Årets Microföretag är ett företag med max 4 medarbetare inkl ägare, som genomfört nyetablering, lanserat ny produkt eller tjänst, eller på annat sätt väckt positiv uppmärksamhet.
Vinnare 2017

VINNARE: Lord Emmoth Tattoo

I en bransch som verkligen bygger på skicklighet i varje liten detalj har Lord Emmoth Tattoo lyckats slå sig in ibland eliten. Den konstnärliga skickligheten har han byggt på med smarta event som erbjuder kunder större friheter och en enklare väg in, genom samarbeten och drop in-öppet.

MOTIVERING » | Visa filmklipp »


Årets Guldklimp

Vinnaren utses av Företagarna, Lycksele Handel, Västerbottens Handelskammare, Region Västerbotten och Lycksele kommun

Kriterier:

Årets Guldklimp är ett företag eller en person som genom sitt agerande och sitt engagemang bidragit till positiv utveckling i kommunen eller hjälpt någon annan att lyckas bättre i sitt företagande. En guldklimp delar med sig av sin erfarenhet och kunskap, engagerar sig även utanför den egna verksamheten, bidrar med sitt nätverk och gläds åt andras framgång.
Vinnare 2017

VINNARE: Budha Sutedja

Det finns mycket som är guld värt i Lycksele och extra glädjande är det när nya guldklimpar tillkommer och sätter Lycksele på kartan. Med djupa kunskaper om råvaran och ett kundbemötande som gör att alla känner sig hemma, tar årets guldklimp första platsen för kaffebarer i White Guide.

MOTIVERING » | Visa filmklipp »