Utmärkelser och nomineringar 2014

Årets Företagare

Vinnare utses av Företagarna

Priset
Årets Företagare delas ut till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som fungerar som en förebild för andra företagare.

Kriterier:
Företagaren ska…

inneha ett betydande ägande av företaget
aktivt driva företaget
ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning
genom gott ledarskap vara en god förebild och ambassadör för företagare
visa prov på att vara extra kreativ och företagsam på ett sätt som bör premieras
ha uthålligt god lönsamhet
inte ha några allvarliga betalningsanmärkningar

Kriterierna är gemensamma för lokal-, regional- och riksnivå.

De nominerade, visa filmklipp:

Kenneth

Kenneth Edlund – Lightforce
Sweden AB

Lightforce Sweden AB har agenturer för ett flertal leverantörer. Försäljningen sker genom återförsäljare i Sverige och Norden. Bland produkterna märks optiska produkter från Kahles Helia, Nightforce Optics och Vortex Optics. Kolvar från KKC, GRS samt Hogue. Kikarmontage från Warne och Contessa Alessandro. Jakttillbehör från Mossy Oak och Battenfield samt belysning från Lightforce Australia. Bolaget växer stadigt och räknar med att nå en omsättning på 18 miljoner under 2014, en ökning på 15%.

Niklas, Stefan, Roger och Fredrik

Niklas Lindberg, Stefan Broberg, Roger Broberg, Fredrik Önhult – Nya tryckeriet i Lycksele AB

Företaget grundades 1950 och flyttade 1982 till nuvarande lokaler. I september 2001 övertog de nuvarande ägarna verksamheten; Roger och Stefan Broberg, Niklas Lindberg och Fredrik Önhult. Nya Tryckeriet har förutom de fyra delägarna fem anställda. Lycksele Annonsblad, som nu är inne på sin 53:e årgång, svarar för ca 25 % av intäkterna medan kontorsmaterial i alla former står för ca 10%. Resterande utgörs av trycksaksproduktion där traditionell tryckning utgör ca 70% och digital produktion ca 30%. Kunderna utgörs av många småföretag men också större uppdragsgivare som IKEA, Frasses och Lycksele kommun. Branschen är inne i snabb förvandling och de stora investeringarna görs nu på den digitala sidan.

Christer

Vinnare 2014Christer Näsström – Lycksele Nya Glasmästeri AB

Lycksele Nya Glasmästeri AB startade 1958 med tre delägare. Christer Näsströms pappa Sten övertog ensam ägandet i slutet av 70-talet. Efter att ha jobbat inom företaget sedan början av 70-talet tog Christer själv över ägandet ca 2002. Det är ett traditionellt glasmästeri med bilglas, ombyggnad och reparation som bas. Bilglas utgör ca 50% av intäkterna på glassidan. För många år sedan köptes traktor för att underlätta lossning och lastning av glaslådor. Detta utvecklade sig till att bli ett viktigt komplement i företaget. Idag utgör traktordel med bl a snöröjning ca hälften av verksamheten. Det är tre medarbetare i företaget inklusive Christer men utökning är trolig inom kort.

MOTIVERING »

 

Årets Butik Lycksele-Handel 150

Vinnaren utses av Lycksele Handel

Kriterier:
– Butiken ska ha god lönsamhet, inga betalningsanmärkningar samt sunda finanser under den senaste 3-års perioden.
– Butiken ska vara väletablerad
– Arbeta med aktiv personalpolitik
– Att genom gott ledarskap, vara en god förebild och ambassadör för Lycksele.

De nominerade, visa filmklipp:

Dressman

Vinnare 2014Dressmann

Med butikschef Åke Karlsson i spetsen har Dressmann sålt kläder till killar och män i Lycksele och övriga länet sedan 2003. Hos Dressmann är mottot ”no problem” som innebär att butiken har ett stort fokus på att lösa sina kunders olika problem och funderingar kring kläder. Engagemanget har betalat sig – de blev månadens butik i Sverige för juli månad och bäst i Norrland under 2:a kvartalet 2014. Här mäter man omsättningen jämfört med året innan. Personalomsättningen är låg och det breda kunnandet gör att kunderna får god service och gott bemötande.

MOTIVERING »

Åhlens

Åhléns

Åhléns, tidigare Tempo, etablerades i Lycksele 1965 och ser nu fram emot sitt 50 – års jubileum nästa år. Styrkan är bredden i sortimentet och de generösa öppettiderna som ger kunderna möjlighet att handla och inspireras alla dagar i veckan. Åhléns i Lycksele är lönsamt och en viktig butik på orten.  Nyckeln till att det levereras hög kvalitet och service på Åhléns är förstås det kunniga medarbetarteamet. Inom affärsområdet beauty har personalen särskild kompetens för att ge kunden så bra service och rådgivning som möjligt och genomgående vill Åhléns förenkla, förgylla & förbättra. Exempel på detta är en julklappsmorgon den 5 december kl. 7 – 10.

Team Sportia

Team Sportia

Butiken har funnits sedan slutet av 80-talet men gick med i Team Sportia först några år senare. I september 2010 övertogs butiken av Katarina ”Kattis” Sandberg och Mikael ”Acke” Axelsson som driver den tillsammans med 3 heltids- och 2 deltidsanställda. Ambitionen är att erbjuda ett brett sortiment av fritids- och sportartiklar som varierar beroende på säsong och som tilltalar många olika målgrupper. Funktionskläder utgör den största delen av omsättningen och inköpen görs främst från Team Sportias inköpsanslutna avtalsleverantörer men även varor från andra håll finns på plats. – Det är ett intressant och omväxlande arbete där vår duktiga personal har en stor del i framgången, säger Kattis och Acke tillsammans.

 

Årets Export/Importföretag VHK-logo bla-sv 150

Vinnaren utses av Västerbottens Handelskammare, styrelsens västra kretsen


Priset:
Syftet med priset är att visa på goda exempel av exporterande företag samt att stimulera fler företag att utveckla sin verksamhet genom att satsa på exportverksamhet.

Kriterier:
Priset tilldelas ett företag som med hänsyn till sina resurser, på ett betydande sätt har utvecklat sin verksamhet genom att lyckas på en internationell marknad.
Företaget ska under de senaste åren ha ökat sin exportandel vilken ska uppgå till en betydande del av omsättningen

Företaget ska ha sitt säte i Lyckseleregionen.

Vinnare: Lightforce Sweden AB

Lightforce Sweden AB

MOTIVERING »

Visa filmklipp »

Årets Tillväxtföretag lse kommun4-f 150

Vinnaren utses av Tillväxt- och planeringsutskottet, Lycksele kommun

Kriterier:
1. Tillväxtföretag är företag som:
– Ökar omsättningen
– Nyanställer
– Går med vinst
– Arbetar med jämställdhet som en tillväxtfaktor
2. Kriterierna gäller för den senaste treårsperioden och företaget ska drivas på heltid.
3. Företaget bedrivs som aktiebolag.
4. Företaget ska vara stabilt och med sunda finanser
5. Företaget ska både vara verksamt och ha sitt säte i Lycksele Kommun
6. Priset kan omfatta företag med ett flertal eller få anställda
7. Företag som leds av både kvinnor eller män ska nomineras

De nominerade, visa filmklipp:

Happy Homes

Happy Homes

Efter ett smidigt och lyckat generationsskifte driver Daniel Nilsson Happy Homes i Lycksele sedan 2012 och har utökat företaget med butiker i Vindeln och Storuman. Förutom butik med färg, tyg- och heminredning, tapeter, golv och vägg finns hantverkare som snickare, mattläggare och kakelsättare som tillsammans med kunden planerar och ger råd vid renovering och ombyggnationer. På Happy Homes finns ”de som har roligast på jobbet” enligt Daniel vilket bidrar den goda servicen. Idéer för att utveckla och förändra finns ständigt och det gäller att ligga i framkant inom branschen.

Hårbolaget

Vinnare 2014Hårbolaget

Hårbolaget är salongen för alla! Här ska kunden, oavsett kvinna, man, ung eller äldre, få en helhetsupplevelse och känna sig trygg och väl omhändertagen.  Kompetensutveckling är viktigt och prioriterat för att vara steget före när det gäller trender och för att kvalitetssäkra varumärket. Förutom klipp, färg och form erbjuds bruduppsättning, ögonbrynsvaxning eller varför inte en Eurovision Song Contest – styling? Hårbolaget vill vara en viktig plats för sina kunder där man stannar upp och belönar sig själv en stund och därför är prioriteringarna på en god arbetsmiljö väl investerade resurser.

MOTIVERING »

Sport & Dyk

Lycksele Sport & Dyktjänst

Per driver sedan 1984 företaget som VD med sin bror som delägare. I början var inriktningen främst försäljning av dyk och sportutrustning samt utbildning av sportdykare. Idag utgör ca 90% av verksamheten s k anläggningsdyk från Ångermanälven och alla älvar upp till Kiruna.  Det innebär grovarbete under vatten med inspektioner, åtgärder samt uppföljning. Dessutom arbetar man för Räddningstjänsten med eftersök samt bärgning vid olyckor. Nyckeln till framgångarna ligger i god service och kvalité som har lett till gott rykte i hela landet. Idag sysselsätter företaget 15 personer varav 9 är anställda.

 

Årets HållbarhetsföretagRegion Västerbotten

Vinnaren utses av Region Västerbotten

Kriterier:

Årets Hållbarhetsföretag är ett företag som genom medvetet arbete med hälso-, miljö- eller jämställdhetsfrågor byggt en stabil grund för långsiktigt bestående verksamhet.

Vinnare: Zert AB

Zert AB

MOTIVERING »

Visa filmklipp »

Årets Mediepris  PR logo rgb 150 Lokaltidningen 150

GuldKalasets Mediepartners, Lokaltidningen och Pop & Rock delar i år ut priset Årets Mediepris. Syftet är att premiera ett företag eller en organisation som arbetat aktivt för att synas i mediebruset.

 

Kriterier:

Kriterier för Årets mediepris är: Årets medieprisvinnare är ett företag/organisation som genom sin offensiva marknadskommunikation stärkt sitt eget varumärke och samtidigt bidragit till att sätta Lycksele på kartan i positiv bemärkelse. Vinnaren ska vara verksam i Lycksele kommun.

Vinnare: Hästveckan

Hästveckan

MOTIVERING »

Visa filmklipp »


Årets Microföretag

Vinnaren utses av Företagarna, Lycksele Handel, Västerbottens Handelskammare, Region Västerbotten och Lycksele kommun.

Kriterier:

Årets Microföretag är ett företag med max 4 medarbetare inkl ägare, som genomfört nyetablering, lanserat ny produkt eller tjänst, eller på annat sätt väckt positiv uppmärksamhet.

Vinnare: Inlandets Trafikskola

Inlandets Trafikskola

MOTIVERING »

Visa filmklipp »


Årets Guldklimp

Vinnaren utses av Företagarna, Lycksele Handel, Västerbottens Handelskammare, Region Västerbotten och Lycksele kommun

Kriterier:

Årets Guldklimp är ett företag eller en person som genom sitt agerande och sitt engagemang bidragit till positiv utveckling i kommunen eller hjälpt någon annan att lyckas bättre i sitt företagande. En guldklimp delar med sig av sin erfarenhet och kunskap, engagerar sig även utanför den egna verksamheten, bidrar med sitt nätverk och gläds åt andras framgång.

Vinnare: Elisabeth Nordström

3dfoto_121

MOTIVERING »

Visa filmklipp »